Serviciul management de caz pentru copii

Serviciul management de caz pentru copii se organizează și funcționează, fără personalitate juridică, fiind un serviciu distinct în structura organizatorică a Direcției generale de asistență socială și protecția copilului Mehedinți.

Serviciul management de caz pentru copii urmărește interesul superior al copilului în procesul de atingere al finalităților planului individualizat de protecție de la momentul punerii în aplicare a măsurilor de protecție specială până la închiderea cazului pentru copiii separați de familie.

Toți copiii aflați în sistemul de protecție specială au desemnat un manager de caz. Managerul de caz este numit în scris de către directorul executiv adjunct cu atribuții în domeniul protecției copilului al Direcției generale de asistență socială și protecția copilului Mehedinți. Fiecare manager de caz are un număr maxim de 50 de cazuri active.

Serviciul management de caz pentru copii are relații de colaborare cu celelalte servicii, birouri sau compartimente din cadrul Direcției generale de asistență socială și protecția copilului Mehedinți și reprezintă instituția în relațiile cu celelalte instituții publice/private, ONG-uri cu care colaborează.

Beneficiari

Beneficiarii Serviciului management de caz pentru copii sunt:

  • copiii separați temporar sau definitiv de părinții lor ca urmare a stabilirii, în condițiile legii, a unei măsuri de protecție specială;
  • tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani și care beneficiază, în condițiile legii, de protecție specială;
  • familia naturală/extinsă/substitutivă în care se afla copilul.

Accesul beneficiarilor

Accesul beneficiarilor în cadrul Serviciului management de caz pentru copii se face în baza:

  • măsurilor de plasament dispuse, în condițiile legii, de către Comisia pentru protecția copilului Mehedinți sau de către instanța judecătorească;
  • dispozițiilor de plasament în regim de urgență emise de Directorul executiv al Direcției generale de asistență socială și protecția copilului Mehedinți sau de către instanța judecătorească.

Atribuții

Principalele atribuții ale Serviciului management de caz pentru copii, sunt următoarele:

  • realizează evaluarea detaliată/complexă a copilului în context socio-familial;
  • monitorizează trimestrial activitățile de aplicare a hotărârilor de instituire a măsurilor de protecție specială a copilului;
  • reevaluează, cel puțin o data la trei luni sau ori de cate ori este nevoie, împrejurările care au stat la baza instituirii măsurii de protecție și propune, împreună cu echipa, după caz, menținerea, modificarea sau încetarea măsurii de protecție;
  • întocmește și revizuiește la nevoie planul individualizat de protecție, înregistrează permanent informațiile, progresele, evoluția cazului în dosarul copilului;
  • asigură organizarea, coordonarea și monitorizarea activităților în care sunt implicați și alți profesioniști atunci când nevoile copilului impun aceste intervenții;
  • coordonează activitățile copilului privind mutarea lui în familia naturală/extinsă/substitutivă;
  • coordonează  metodologic toate acțiunile destinate urmăririi planului individualizat de protecție a copiilor pentru care se instituie măsura specială de protecție;
  • oferă coordonare metodologică pentru cazurile de prevenire a separării copilului de familia sa;
  • este responsabil de realizarea planului individualizat de protecție a tuturor copiilor pentru care a fost luată o măsură de protecție, de reevaluarea trimestrială a activităților și rezultatelor din perspectiva urmăririi finalităților acestor planuri.

Cadrul legal

Serviciul management de caz pentru copii își desfășoară activitatea în baza Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului republicată, Hotărârea Guvernului României nr. 502/4017 privind organizarea și funcționarea comisiei pentru protecția copilului, Hotărârea Guvernului României nr. 797/2017 pentru aprobarea regulamentelor cadru de organizare și funcționare ale serviciilor publice de asistență socială și a structurii orientative de personal , Ordinul nr. 288/2006 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecției drepturilor copilului și Ordinul nr. 35/2003 privind aprobarea Standardelor minime obligatorii pentru asigurarea protecției copilului la asistentul maternal profesionist și a ghidului metodologic de implementare a acestor standarde, Ordinul nr. 1733/2015 privind aprobarea Procedurii de stabilire și plată a alocației lunare de plasament, Legea nr. 92/2011 privind asistența socială, Legea nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopției cu modificările și completările ulterioare, Hotărârea Guvernului României nr. 579/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004 privindregimul juridic al adopției.