Asistent personal profesionist

Informare privind asistentul personal profesionist, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului României  nr. 548/2017 privind aprobarea condițiilor de obținere a atestatului, procedurile de atestare și statutul asistentului personal profesionist

Asistentul personal profesionist este persoana fizică atestată, care asigură prin activitatea pe care o desfășoară la domiciliul său, îngrijirea și protecția adultului cu handicap grav sau accentuat pe baza nevoilor individuale ale acestuia, în condițiile Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Asigurarea de îngrijire și protecție a adultului cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist reprezintă un serviciu social acordat pentru prevenirea instituționalizării, respectiv în vederea dezinstituționalizării.

Poate beneficia de serviciile asistentului personal profesionist adultul cu handicap grav sau accentuat care nu dispune de spațiu de locuit, nu realizează venituri sau realizează venituri de până la nivelul salariului mediu pe economie.

Îngrijirea și protecția persoanei adulte cu handicap grav sau accentuat se poate asigura de către un asistent personal profesionist, altul decât soțul/soția, sau rudele în linie dreaptă.

Persoana care dorește să devină asistent personal profesionist adresează o cerere de atestare către Direcția generală de asistență socială și protecția copilului în a cărei rază are domiciliul sau, după caz, reședința.

ACTE necesare pentru solicitarea atestatul de Asistent Personal Profesionist:

1. CEREREA prin care se solicită atestarea ca asistent personal profesionist, în care se va menționa în mod obligatoriu:

  • numărul de persoane adulte cu handicap grav sau accentuat pentru care solicitantul consideră că poate asigura simultan condiții optime, conform standardelor minime obligatorii;
  • disponibilitatea de a îngriji persoane adulte cu handicap infectate HIV sau bolnave SIDA;
  • motivația pentru care dorește să devină asistent personal profesionist.
  • Cererea persoanei care dorește să devină asistent personal profesionist este însoțită de următoarele documente:

2. Copii de pe actele de stare civilă;

3. Copie de pe dovada absolvirii învățământului general obligatoriu corespunzător prevederilor legale în vigoare la data absolvirii studiilor;

4. O scurtă prezentare a sa, precum și a persoanelor cu care locuiește, menționând numele și prenumele, data nașterii acestora și gradul de rudenie/tipul de relație cu solicitantul, precum și acordul din partea fiecărei persoane adulte cu care locuiește pentru activitatea pe care urmează să o desfășoare;

5. Adeverințe medicale privind starea de sănătate, eliberate de medicul de familie, atât pentru solicitant, cât și pentru persoanele cu care locuiește;

6. Copie de pe titlul de proprietate/coproprietate sau de pe contractul de închiriere sau comodat al locuinței, pe o durată de minimum 3 ani, cu o cameră separată pentru persoana/persoanele care urmează a fi îngrijită/îngrijite;

7. Declarație pe propria răspundere, în formă autentică, a coproprietarului/coproprietarilor sau a proprietarului, în cazul închirierii sau al comodatului, privind acordul ca solicitantul să desfășoare activitatea de asistent personal profesionist;

8. Copie de pe certificatul de calificare sau de pe certificatul de competențe profesionale ca asistent personal profesionist (emis de un furnizor acreditat de formare profesională).

Personalul de specialitate din cadrul Serviciului de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap, preia cererile și actele doveditoare depuse la sediul Direcției generale de asistență socială și protecția copilului, în scopul obținerii atestatului de asistent personal profesionist, și certifică conformitatea cu originalul a documentelor.

Evaluarea îndeplinirii condițiilor necesare pentru atestarea ca asistent personal profesionist este realizată în termen de 15 zile de la înregistrarea cererii solicitantului, la sediul propriu și la domiciliul persoanei, minim de un asistent social și un psiholog  specialiști ai Serviciului de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap.

După evaluare, dosarele instrumentate de către specialiștii Serviciului de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap se înaintează Comisiei de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap, care desfășoară activitate decizională în domeniul atestării asistentului personal profesionist.

Activitatea persoanelor atestate ca asistent personal profesionist se desfășoară în baza unui contract individual de muncă pe perioada corespunzătoare valabilității atestatului și în condiții specifice privind munca la domiciliu.

Contractul individual de muncă al asistentului personal profesionist se încheie cu Direcția Generală de Asistenta Socială și Protecția Copilului sau cu furnizorii privați de servicii sociale, acreditați în condițiile legii.

Contractul individual de muncă începe să își producă efectele la data emiterii dispoziției care stabilește măsura de protecție a adultului cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist.

Pentru fiecare adult cu handicap aflat în îngrijirea și protecția asistentului personal profesionist se acordă o alocație lunară de îngrijire reprezentând cheltuieli lunare de locuit, hrană și echipament, astfel:

  1. 1,2 din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, pentru persoana adultă cu handicap accentuat;
  2.  1,5 din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, pentru persoana adultă cu handicap grav.

Legislație:

  • Hotărârea de Guvern nr. 548/27.07.2017 privind aprobarea condițiilor de obținere a atestatului, procedurilor de atestare si statutul asistentului personal profesionist;
  • Ordinul Ministrului Muncii si Justiției Sociale nr. 1069/13.02.2018 privind aprobarea Standardelor minime obligatorii pentru asigurarea îngrijirii si protecției adulților cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist;
  • Legea nr.448/2006 privind protecția si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap cu modificările si completările ulterioare.